Dominik Orvoš už odmalička vedel, že ho niečo ťahá k móde, avšak naplno sa do sveta módneho dizajnu ponoril približne pred 6 rokmi. Jeho dielam pripisuje prívlastky ako nové a sexy, pričom kúsky jeho vlastnej značky ORVO sú určené pre emancipované ženy, ktoré sa neboja experimentovať, byť sexy a zároveň chcú byť odlišné. Aké miesto má značka mladého Komárňana vo svete slovenskej módy a kam sa ešte dá posúvať?
Založenie vlastnej firmy, najmä v módnom svete si vyžaduje odvahu a guráž. Rodák z Komárna Dominik Orvoš vždy vedel, že má blízko k móde a keď sa mu naskytla správna príležitosť rozhodol sa, že bude počúvať svoje intuície a vyberie sa po stopách módneho sveta. „Už od malička som cítil, že ma to ťahá k móde, ale nikdy som sa tomu nevenoval. Až po škole, keď som sa presťahoval do Bratislavy a začal som sa pohybovať vo svete medzi módnymi dizajnérmi, čítať magazíny a pozerať celosvetové módne prehliadky, skrsla myšlienka vydať sa po dráhe módneho návrhára,“ hovorí Dominik na úvod.
Rovnako ako pri aj iných začiatkoch podnikania, tak ani vo svete módy to nie je med lízať. „Nebudem klamať, začiatky boli veľmi ťažké. Sám som nečakal, koľko času, energie a peňazí musím investovať,“ hovorí mladý návrhár. Keďže nebol vyštudovaný v tejto oblasti, tak musel venovať štúdiu a kurzom veľa prebdených nocí a trpezlivosti, čo sa jednoznačne vyplatilo. Vďaka svojím kúskom vtrhol do sveta slovenského šoubiznisu ako raketa. „Často vo svojej tvorbe využívam retro prvky, veľa čiernej farby, ale hlavne odvážne výstrihy a zaujímavé strihy. Dostávam správy od cudzích ľudí, ktorí poznajú moju tvorbu, spoznali moju tvorbu v televízii, v časopise alebo na niekom vonku. Vraj má moja tvorba určitý charakter a špecifický rukopis, čo ma dosť fascinuje, lebo ja to vidím úplne inak,“ definuje Dominik svoju tvorbu.
Dominik svojimi jedinečnými kúskami opantal nie len verejnosť, ale aj známeho návrhára Borisa Hanečku, ktorý si ho všimol pri nákupe látok. „Má odvahu, esprit a cítiť z neho obrovskú radosť z tvorby. Tak trošku sa v ňom vidím. Lebo na Slovensku máme aj dizajnérov, ktorí si nevidia na špičku nosa a potom okamžite prichádza pád. Našťastie, v Dominikovi sa spájajú dve dôležité veci. Talent a ľudskosť, takže dávam za neho ruku do ohňa,“ povedal o nádejnom talente Boris Hanečka pre mesačník EMMA. Okrem uznania slávneho slovenského dizajnéra sa Dominik môže popýšiť aj ďalším veľkým úspechom. Jeho tvorbu si totiž všimla aj rakúska speváčka vystupujúca pod menom Conchita Wurts, ktorá sa v Eurovízii roku 2014 preslávila pesničkou Rise Like a Phoenix. „Chcela odo mňa outfit, ktorý som už mal, žiaľ, predaný a materiál na ten outfit sa už nedal zohnať, ale beriem to ako veľmi príjemnú skúsenosť, že niekto takto známy mal záujem o kúsok z mojej tvorby,“ hovorí Dominik skromne.
Dominik sa okrem iného môže popýšiť aj spoluprácami s blogermi, spevákmi a moderátormi. Na Slovensku je aktuálne dvorným dizajnérom známej burlesque tanečnice Lady Vivian. Jeden je z jej kostýmov bol vyhotovený zo šiestich tisícov plastových „eska pások“, ďalší z CD úlomkov a veľká priesvitná fialová róba zožne na burlesque predstaveniach vždy veľký úspech. „Ja viem, že podľa fotiek mojej tvorby to občas pôsobí ako riadna divočina, ale ide len o dobrý styling. Samostatné kúsky sú úplne bežne nositeľné.“ Aj napriek tomu, že jeho prvky pôsobia niekedy ako „extra“, tak odporúča tzv. Kapsulový šatník. „Ide o kúsky ktoré sú simple, jednoduché, minimalistické, ktoré sú navzájom kombinovateľné. Treba sa riadiť pravidlom, menej je niekedy viac.“
Dominik sa v práci rozhodne nenudí. „Pred 6 rokmi som spolupracoval s jedným dizajnérom, s ktorým sme mali spoločnú prehliadku na Fashion live v Bratislave. Počas roka mávam svoje vlastné fotenia a chodievam pomáhať na rôzne fotenia aj pre iné značky, kde sa venujem buď stylingu alebo občas aj ako asistent fotografky pripadne robím aj make-up.“ Všestranný dizajnér má na konte aj niekoľko väčších projektov ako napríklad fotenie pre české značky Not so funny Any alebo Iuvenio, prípadne reklamy pre Tipos.
„Ja viem, že podľa fotiek mojej tvorby to občas pôsobí ako riadna divočina, ale ide len o dobrý styling. Samostatné kúsky sú úplne bežne nositeľné.“
Mnohí umelci nachádzajú inšpiráciu v prírode, v ľuďoch, vo vesmíre, avšak kúsky ORVO vznikajú jedinečným spôsobom: základom všetkého je totiž materiál. „Mňa inšpiruje samotný materiál z ktorého šijem. Musím si ho pochytať, priložiť na seba a v hlave už formujem čo by z toho mohlo byť, čo by sa ľudom páčilo, čo by sa mne páčilo. Ak by som povedal, že ma inšpiruje len toto, tak by som asi klamal. Samozrejme sledujem aj najväčšie celosvetové značky a ich aktuálne kolekcie. Všímam si prvky ktoré využívajú, farby, aké sú v móde a potom to prevediem na svoju tvorbu,“ opisuje svoju návrhársku činnosť. Návrhári a mladí umelci často hľadajú inšpiráciu a motiváciu v konkrétnych úspešných ľuďoch, ktorí sú im vzorom. Dominik tvrdí, že jeho vzorom nie sú ani tak konkrétne značky, ale skôr každý, kto dokáže nájsť dieru na trhu a vytvorí niečo nové, čo tento konzumný svet nemá. „Či je to v móde, v bežných remeslách alebo v malých podnikateľoch, vždy vzhliadam k niekomu, kto aj napriek ťažkej situácii bojuje a nevzdá sa po pár neúspechoch.“ Za takéhoto človeka považuje Dominik aj napríklad hlavného kreatívneho riaditeľa značky Balmain – Oliviera Rousteinga, ktorý vyzdvihol už existujúcu značku na vysokú úroveň.
„Farbou roka sa stala fialová. Je to síce krásna farba, ale nehodí sa každému a ako počúvam od ostatných, málokomu sa táto farba aj páči. Ja vždy odporúčam nosiť farby, v ktorých sa cíti človek najlepšie. Veľkým trendom sú tento rok oversize veci, hlavne vrchné topy. Veľké široké ramená s vypchávkami a krátke sukne nad kolená sú dosť hot a trendy na toto leto.“
Ambiciózny návrhár vie, že nemôže zaspať na vavrínoch. Tvrdá práca je súčasťou jeho bytia a značku ORVO chce rozšíriť medzi verejnosť. „Moje najnovšie kúsky a kolekcie sú dostupné cez Instagram alebo priamo u mňa v ateliéry, ale v blízkej budúcnosti budem mať rozbehnutý jeden projekt a tam budú kúsky ORVO dostupné pre širokú verejnosť a bude možné si ich osobne aj vyskúšať a zakúpiť,“ určite preto stojí za to sledovať Instagram @_orvo_. Ostať stáť pevne na nohách je dôležité, avšak snívať bez hraníc je potrebné pre všetky tvorivé duše. Dominik v ideálnom svete sníva o veľkom impériu, ktoré bude vyrábať exkluzívne kúsky do celého sveta, vďaka čomu by mohol dať prácu celej svojej rodine. „Pevne dúfam, že keď sa budem pevne držať nohami na zemi, tak sa mi podarí vybudovať menšiu dielnu tu na Slovensku, kde by som mal svoje krajčírky a vytvárali by sme kolekcie pre slovenský trh a neskôr expandovať aj do zahraničia,“ hovorí skromne mladý návrhár.
Ak pôjde všetko podľa plánov, tak v priebehu októbra by sa mala uskutočniť udalosť Fashion Live, kde by rodák z Komárna odprezentoval svoju vlastnú prehliadku a najnovšiu kolekciu značky ORVO, na ktorej sa už teraz pracuje.